Tarta z cukinia, porem i cebula na ciescie zytnio-pszennym

tarta z cukinia i porem

Kilka dni temu siedzac na poczekalni u ksiegowego i czekajac na mamusie przegladalam czasopisma, az tu nagle w ktorejs z gazet trafilam na mega inspirujace zdjecia przeroznych tart w wersji wytrawnej. Od tamtego czasu nieustannie chodzila za mna tarta z porami. Dzisiaj pojechalam wiec do sklepu zaopatrujac sie w potrzebne skladniki. Do koszyka wrzucilam jeszcze dwie cukinie z mysla, ze idealnie wkomponuja sie w wizje mojej tarty😀 I bardzo dobrze zrobilam, bo polaczenie cebuli, pora i cukinii duszonych w bialym winie z octem balsamicznym i brazowym cukrem jest wyborne!🙂 Spod tarty postanowilam przygotowac z maki zytniej i pszennej w proporcjach 50/50. Wyszedl pyszny, chrupki i zdrowszy niz ten standardowy z samej maki pszennej.

Tarta bardzo wszystkim smakowala🙂 Nawet moja siostra, ktora przed porem i cebula broni sie jak tylko moze zajadala sie nia z apetytem (oczywiscie robiac rentgen i odkladajac na bok wszystkie cebulo-podobne kawalki hahaha😛 Por jednak jej nie przeszkadzal, wiec nie bylo najgorzej)😛

Aaaa dodam jeszcze, ze moja rodzinka stwierdzila zgodnie, ze w tarcie brakowalo im miesnego akcentu. Nastepnym razem wzbogace wiec ja o piers z kurczaka, szynke parmenska albo lososia❤😀 Dzisiaj jednak zadowolilismy sie wersja wegetarianska😀

Skusiscie sie?🙂

Skladniki

Ciasto zytnio-pszenne:

  • 150 g maki zytniej
  • 150 g maki pszennej
  • 100 g masla
  • 50 ml smietany/kefiru/jogurtu naturalnego
  • 2-4 lyzki wody
  • szczypta soli

Nadzienie:

  • 3 duze pory
  • 1 duza cebula
  • 1 cukinia
  • tymianek (u mnie suszony, ok 3 lyzki)
  • 3 lyzki oliwy
  • 3 lyzki bialego wina (mozna zastapic octem winnym, dalam 3 lyzki wina i 1 lyzke octu balsamicznego)
  • 3 lyzki brazowego cukru
  • sol
  • pieprz
  • 3 jajka
  • 75 g kremowego serka (u mnie o smaku pieprzu) lub 50 ml smietany kremowki
  • 2 garsci startego zoltego sera
  • pargasam lub parmezan

Wykonanie

Spod do tarty:

Wszystkie skladniki polaczyc ze soba za pomoca dloni, az powstanie jednolite ciasto. Owinac folia spozywcza i wstawic do lodowki na czas przygotowania nadzienia do tarty. Nastepnie ciasto rozwalkowac na stolnicy opruszonej maka i wylozyc nim forme do tarty (uprzednio wysmarowana maslem i opruszona semolina). Spod ciasta ponakluwac widelcem i przed nalozeniem nadzienia podbiec przez 10 min w 180°C .

Nadzienie:

Do tarty potrzebna nam bedzie tylko biala czesc pora, wiec pierwsza czynnoscia jest odkrojenie zbednych zielonych lodyg i korzeni. Nieporzadanym efektem bedzie zgrzytanie piachu w zebach, wiec wazne jest, aby bardzo dokladnie umyc pora. Robimy to przekrajajac jego biala czesc  na pol i dokladnie myjemy kazda warstwe pod biezaca woda. Nastepnie kroimy warzywo w ok. centymetrowe talarki.

Cebule obieramy, dzielimy na pol i kroimy w poltalarki. Cukinie pozbawiamy obu koncowek, myjemy, rozpolawiamy wzdluz i kroimy w talarki.

Na patelni rozgrzewamy oliwe, wrzucamy pokrojone warzywa i smazymy na srednim ogniu do miekkosci. Doprawiamy sola, pieprzem i roztartym w dloniach suszonym tymiankiem (aby wydobyc jego aromat).

tarta z cukinia, porem i cebula

W malej miseczce laczymy ze soba biale wino/ocet i brazowy cukier. Tak przygotowana ”miksture” wlewamy do podduszonych warzyw. Mieszamy i nie sciagamy z ognia dopoki caly plyn nie odparuje.

W wiekszej miseczce mieszamy jajka, serek/smietanke, zolty ser i 2 lyzki tartego parmezanu/pargasmu. Mase jajeczna przelewamy do naszych warzyw, mieszamy i wykladamy  na uprzednio podpieczony spod z ciasta zytnio-pszennego. Nadzienie rozprowadzamy rownomiernie na calej powierzchni ciasta, wierzch posypujemy parmezanem i wstawiamy do piekarnika.

tarta z cukinia, porem, cebula i serem

Tarte pieczemy w 180°C przez ok. 30 min.

tarta z cukinia, serem, porem cebula i ziolami

Smacznego🙂

10 uwag do wpisu “Tarta z cukinia, porem i cebula na ciescie zytnio-pszennym

    • Brak? No co Ty opowiadasz!😛 Jak zrobisz, to wszyscy sie przekonaja.. tak jak i u mnie😀
      Ja z kolei od wiekow nie robilam slodkiej tarty.. wiem! Dziwne to strasznie zwazajac na moja cukrowa milosc haha😛

  1. Tarta wygląda wyśmienicie. I w moim przypadku dużym zainteresowaniem cieszyłaby się wersja bezmięsna, choć odrobina szynki parmeńskiej z całą pewnością byłaby fantastyczną „kropką nad i”.

    • Dziekuje slicznie🙂
      Mhm, wersja wegetarianska jest w stanie mnie zaspokoic.. ale juz niedlugo musze zrobic sobie tartowy ”repeat” w wersji z szyneczka😀 ( tak dla urozmaicenia smakow)😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s