Piernik Staropolski- ostatnia szansa!

piernik staropolski z powidlami sliwkowymi i masa z kaszy mannej

Czas najwyzszy zrobic ciasto na piernik staropolski!🙂 Powinno ono lezakowac od 5 do 6 tygodni przed upieczeniem, wiec nie traccie czasu bo ten piernik jest absolutnie wyjatkowy! W tamtym roku upieklam go po raz pierwszy w zyciu i tak nam posmakowal, ze jego wypiekanie stanie sie chyba nowa tradycja swiateczna w moim domu🙂

Placki urosly mi dosc duzo, wiec zeby piernik nie byl suchy radze dobrze/obficie go ”nadziac”🙂

Ubiegloroczny piernik przelozylam nutella sliwkowa mojej Babci i masa z kaszy manny wdg tego przepisu, ale jesli placki urosna Wam wysokie, to zrobice nadzienie z podwojnej porcji, bo suchy piernik nie smakuje juz tak dobrze🙂  W tym roku poeksperymentuje jeszcze z nadzieniem. Moze konfitura morelowa i cos w stylu kwaskowatej galaretki? Z pewnoscia pochwale sie na chochlikowym fanpageu na Facebooku, wiec jesli chcecie byc na biezaco, to zapraszam serdecznie do polubienia klik,klik ♥

Wezcie pod uwage, ze piernik nalezy upiec i przelozyc na 3-4 dni przed swietami, aby skruszal🙂 Moim zdaniem piernik smakowal najlepiej po ok. tygodniu od upieczenia i przelozenia. Blaty ciasta idealnie polaczyly sie z powidlami i kremem z kaszy mannej tworzac najbardziej aromatyczny i pyszny piernik jaki udalo mi sie upiec do tej pory🙂

Przepis Dorotus z moimi dodatkami.

Składniki

  • pół kg miodu
  • 2 szklanki cukru (daję mniej)
  • 25 dag masła
  • 1 kg mąki pszennej
  • 3 jajka
  • 3 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej
  • pół szklanki mleka
  • pół łyżeczki soli
  • 2 – 3 torebki przyprawy do piernika (40 g w torebce)*

+ powidla sliwkowe do przelozenia plackow i masa stefankowa

Wykonanie

Miód, cukier i masło podgrzać stopniowo, niemal do wrzenia, wymieszać porządnie i ostudzić.

Do chłodnej masy dodać mąkę pszenną, jajka, sodę oczyszczoną rozpuszczoną w połowie szklanki mleka, sól i przyprawę do piernika. Ciasto starannie wyrobić i przełożyć do kamionkowego lub emaliowanego garnka. Przykryć ściereczką i odstawić w chłodne miejsce na 5 – 6 tygodni. Piec 3 – 4 dni przed świętami.

ciasto na piernik staropolski

Pieczenie

Ciasto podzielić na 2 – 3 części, rozwałkować (najlepsza grubość około pół cm) i piec w dużej blaszce w temperaturze około 160 – 180ºC (zależy od piekarnika) przez około 15 – 20 minut (zależy od grubości placka). Placki ochłodzić.

Ochłodzone placki przełożyć podgrzanymi powidłami śliwkowymi (można je wymieszać z bakaliami) i masa stefankowa, przykryć arkuszem papieru i równomiernie obciążyć, odstawić do ‚skruszenia’ na 3 – 4 dni.

Piernik polać czekoladą lub lukrem (z lukrem dłużej się przechowuje). Długo zachowuje świeżość, wystarczy go zawinąć w papier lub ściereczkę, by nie wysychał.

Moj piernik zostal zwienczony polewa czekoladowa z tego przepisu 🙂

Uwaga

Wyrobione ciasto jest dość luźne. Po leżakowaniu w zimnie tężeje i daje się rozwałkowywać (trzeba jednak podsypywać mąką).

piernik staroposli najlepszy z polewa i powidlami

Smacznego🙂

** mniej, jeśli przyprawa jest domowa (jest wtedy mocniejsza i bardziej aromatyczna)

20 uwag do wpisu “Piernik Staropolski- ostatnia szansa!

      • w takim razie jutro idę na zakupy i już działam!🙂 powiedz mi jeszcze na zaś czy tą masę z manny (bardzo podobną robię do mojego miodownika) robisz z takich proporcji składników jak jest podane czy zmniejszasz/zwiększasz?

      • Jak wspomnialam w poscie, ubiegloroczny piernik (placki) urosly mi jak szalone i po przelozeniu mialam wrazenie, ze mial za malo nadzienia, wiec jesli w tym roku znow zrobie nadzienie z kaszy mannej, to zdecydowanie podwoje porcje z przepisu na stefanke🙂

        Im dluzej piernik postoi, tym bardziej przesiaknie nadzieniem i stanie sie cudownie ”wilgotny”, dlatego upieke go i nadzieje tydzien przed Wigilia🙂

  1. Twój piernik przeniósł mnie już w świąteczny nastrój. Sama przymierzam się do piernika ale trzydniowego. Sześciotygodniowy to dla mojej niecierpliwej natury za duże wyzwanie. Pozdrawiam:)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s