Udziec Jagniecy- pieczony

12544864_1109971272346809_1009586439_o

Oto moj pierwszy w zyciu udziec jagniecy! Owy przepis to kombinacja dobrych rad znajomych inspirowany wieloma przepisami znalezionymi w internecie i moimi wlasnymi dodatkami (np. kuminem rzymskim), ktore najzwyczajniej zapachem pasowaly do mojej wizji.😀 Mozna by rzec, ze to pieczony udziec jagniecy ala chochlik🙂 … Pieczony bez kompletnego pojecia o ´´jagniecinie´´bo do niedawna takowej nawet nie jadlam, bez (jak to STRASZA inne przepisy) sprawdzania temperatury miesa podczas pieczenia za pomoca termometru, ale co najwazniesze z wiara i przeczuciem ze sie uda😀 I tak wlasnie bylo! Jak wspominalam na chochlikowym fanpageu, udziec jadlo ze mna trzech ´´chlopa´´i wszystkim bardzo smakowalo! Moimi goscmi byli przyjaciele z Serbii i Rumunii, ktorzy naprawde wiedza jak powinna smakowac dobrze przyrzadzona jagniecina, poniewaz w ich stronach (Balkanskie klimaty) jada sie ja o wiele czesciej niz w Polsce. Dlatego tez nadal nie moge wyjsc z podziwu nad sama soba i tym jak udalo mi sie sprawic, ze danie ktorego nigdy wczesniej nie przyrzadzalam.. malo tego.. nie jadlam.. wszystkim tak bardzo smakowalo.

Niestety zdjecia sa bardzo slabej jakosci, bo przez caly stres spowodowanym pieczeniem nawet nie przyszlo mi do glowy aby pstrykac ladne fotki😦 Tak szczerze, to nawet nie planowalam publikowac tego przepisu, bo przeciez nie mialam pojecia ´´co mi z tego wyjdzie i jak sie upiecze´´. Efekt mojej pracy byl pozytywny, wiec prosze.. Oto przepis❤

Udziec Jagniecy- soczysty

  • 3,5 kg udziec jagniecy (kupilam mrozony)
  • ok. 10-15 zabkow czosnku
  • swiezy rozmaryn ( 1 lyzka posiekanego)
  • sok z 2-3 duzych cytryn
  • 150 ml oleju roslinnego
  • 6 listkow laurowych
  • ziele angielskie
  • kumin rzymski w proszku
  • sol morska××× 
  • pieprz
  • chili w proszku
  • 1 lyzeczka suszonej bazylii
  • 1 cebula (u mnie czerwona)
  • 2 marchewki
  • 500 ml wody

×××sol morska: Odnosnie soli, moj znajomy zwrocil mi uwage na to aby zawsze dodawac jej wiecej niz w przepisach znalezionych w internecie z uwagi na to ze nie ma nic gorszego niz niedlosolona i niedoprawiona jagniecina. Przyznam, ze zastosowalam sie do tej rady i mieso naprawde nie bylo przesolone! 3,5 kilogramow miesiwa potrzebuje przypraw,aby nie smakowalo jak smierdzca mokra welna😀

Dzien 1

Caly proces zaczelam od uprzedniego rozmrozenia miesa na dwa dni przed pieczeniem. W tym celu mieso zostawilam na noc w lodowce, a rano wlozylam do wielkiego garnka z woda i pozostawilam na jakies 12 godzin.

Dzien 2

Jeden dzien przed planowanym pieczeniem i serwowaniem udzca nalezy go umyc i zamarynowac, a zrobilam to w nastepujacy sposob:

Za pomoca ostrego noza na powierzchni calego miesa zrobilam naciecia o glebokosci ok. 1,5- 2 cm. W powstale dziurki powkladalam obrane i przepolowione zabki czosnku.

udziec jagniecy

Nastepnie wycisnelam sok z 2 duzych cytryn (Dodatek cytryn to rada znajomego kucharza z Grecji), dodalam do niego ok 150 ml oleju, 3 duze lyzki soli morskiej××× , 1,5  lyzeczki pieprzu, plaska lyzeczke chili w proszku i ok. 3 lyzeczek kuminu rzymskiego mielonego. Wszystko razem wymieszalam, a caloscia natarlam z obu stron udziec naszpikowany czosnkiem ulozony w duzej formie do pieczenia z rantem. Udziec posypalam rownomiernie posiekanym rozmarynem- i tu UWAGA! Nie przesadzajcie z iloscia rozmarynu, poniewaz ma bardzo intensywny smak, ktory latwo zabije nam pozostale aromaty, a tego nie chcemy🙂 Nastepnie mieso posypalam suszona bazylia, ziarnami ziela angielskiego i ulozylam na nim (zarowno na wierzchu jak i pod spodem) kilka listkow laurowych (ok 6). Cebule przekroilam na pol i umiescilam w formie wraz z marchewkami, tak aby dotykaly miesa. Na koniec wierzch udzca oproszylam lekko sola morska. I to by bylo na tyle jesli chodzi 0 sposob w jaki zamarynowalam udziec. Mieso pokrywamy folia spozywcza i odkladamy do lodowki na jedna dobe (24h).

udziec jagniecy, marynata

Dzien pieczenia

Juz na poczatku pozwole sobie nadmienic, ze temperature pieczenia bedziemy zmieniac kilkukrotnie, a udziec najlepiej wsadzic do piekarnika 4 godziny przed planowanym serwowaniem. Calkowity czas pieczenia to 3 godziny+1 godzina na odpoczynek miesa przed serwowaniem.

udziec jagniecy

A wiec do dziela! Piekarnik nagrzalam do 180°C . Z formy z zamarynowanym miesem zdjelam folie spozywcza i UWAGA wlalam ok 500 ml wody.  Marynata ktora sciekla z miesa polalam jego wierzch. Forme wsadzilam do rozgrzanego piekarnika na 30 min. W tym czasie podlewalam mieso powstalym ´´sosem z formy´´ok. 3 razy.

Nastepnie forme z miesem wyciagnelam z piekarnika, temperature zmniejszylam do 160°C, a udziec obrocilam na druga strone. Pieklam przez kolejne 30 min powtarzajac czynnosc podlewania miesa  3 razy.

Po tym czasie forme z udzcem wyjelam z piekarnika obracajac mieso do pierwotnej pozycji, a temperature piekarnika zredukowalam do 125°C. W tej temperaturze mieso pieklo sie przez 1,5 godziny. Oczywiscie co 15 min podlewalam mieso powstalym sosem z pieczenia.

Ostatnie 30 minut pieczenia postanowilam przeprowadzic (po 15 min kazde) w 100°C, a nastepnie w 65°C.

Po tym czasie wyjelam mieso z piekarnika ukladajac je na drewnianej desce i pokrywajac folia spozywcza. Calosc opatulilam w gruby recznik. ( Gdzies wyczytalam ze w tym czasie temperatura miesa wzrosnie o ok. 5°C). W takim stanie mieso pozostawilam na 1 godzine i zajelam sie przygotowaniem sosu i dodatkow w postaci pieczonych ziemniaczkow z czosnkiem i marchewka oraz pieczonej brukselki z cebulka.

I tu UWAGA!  Pieczone mieso MUSI ODPOCZAC i nie nalezy go kroic zaraz po wyciagnieciu z piekarnika. Wszystkie soki, ktore podczas pieczenia gromadza sie w srodku miesa powroca spowrotem ´´na swoje miejsce´´dzieki czemu nasz udziec bedzie soczysty i rozplywajacy sie w ustach.

I to by bylo na tyle moi kochani❤ Powodzenia i smacznego!🙂 Jesli macie jakies watpliwosci, to smialo pytajcie! Postaram odpowiedziec najlepiej jak potrafie❤

12545708_10208325639127673_29314670_o

 

Jedna uwaga do wpisu “Udziec Jagniecy- pieczony

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s